اصول مقاله نویسی علمی
نوشته شده توسط : sevda

مقاله ها به دو نوع مقالات علمی پژوهشی و مقاله مروری تقسیم میشن که داوطلبا باید با توجه به اصولی که در مقاله نویسی وجود داره از جمله داشتن عنوان واضح و جذاب، قرار دادن لیست کلمات کلیدی و ... اون رو نگارش کنن و ترتیب فصل های اون رو رعایت کنن.

 



اگه دانشجو باشین، حتما تا به حال با مقاله سر و کار داشتین. همون طور که خوندن مقاله نیاز به یک علم داره، نوشتن مقاله هم نیاز به داشتن یک سری اطلاعات داره. شاید بعضی از افراد ندونن که اصلا مقاله چیست؟ یا اینکه اصلا چگونه باید یک مقاله علمی بنویسین؟

قطعا نوشتن مقاله کار آسونی نیست و برای نوشتن درست یک مقاله باید از اصول مقاله نویسی علمی اطلاعات کافی داشت. فرقی نمی کنه که می خواین یک مقاله از روی پایان نامه خودتون بنویسین، یا خیر! ما در این مقاله قصد داریم که تمام دانشجویان و افراد رو با اصول مقاله نویسی علمی آشنا کنیم تا این افراد بتونن به بهترین نحو یک مقاله علمی بنویسن.

 

مقاله چیست

تقریبا همه ما می دونیم که مقاله چیست و چه کمکی به جامعه های امروزی میکنه! در واقع، این مقاله ها هستن که سطح علمی همه کشورها رو بالا میبرن. البته فقط بحث سطح علمی نیست، بیشتر اوقات مقاله های علمی که بر پایه پزشکی نوشته میشن، می تونن جان مردم رو نجات بدن. به همین دلیل هست که می گیم مقاله نوشتن و مقاله خوندن برای هر دانشجویی لازمه!

شاید بعضی از دانشجویان ندونن که انواع مقاله چیست؟ حتما در منابع مختلف انواع زیادی از مقاله رو دیدین، ولی باید بهتون بگیم که کلا دو مدل مقاله وجود داره! مقاله های پژوهشی یا علمی و مقاله های مروری. این دو نوع مقاله بر اساس نگارش دسته بندی شدن و میشه گفت انواع مختلف دیگه مقالات زیر دسته این دسته بندی هستن. خب حالا بریم با این دو نوع مقاله آشنا بشیم.

مقاله پژوهشی و علمی یا Original Research

مقاله های علمی، پژوهشی مقاله هایی هستن که کاملا بر پایه علم و پژوهش نوشته میشن و بیشتر مقاله هایی که در بیشتر ژورنال ها چاپ میشه، مقاله های پژوهشی و علمی هستن. به طور کلی مقاله های پژوهشی بر اساس یک ایده جدید یا یک آزمایش جدید نوشته میشن. یعنی اصلا نمیشه که از کارهای دیگران در این مقاله ها استفاده کرد، چون کاملا رد میشه! پس هر مقاله ای که یک ایده جدید، آزمایش جدید، فناوری جدید، علم جدید و ... رو به ناشران و جوامع اضافه کنه، میشه جزو مقاله های پژوهشی و علمی.

مقاله مروری یا Review Article

بعضی از بحث ها انقدر جالب هستن، که باعث میشه بعضی از افراد از روی این بحث ها مقاله مروری بنویسن. حالا منظورمون از مقاله های مروری چیه؟ ببنین گاهی اوقات یک فرد میاد یک مطلبی رو از صد تا مقاله می خونه، ولی انقدر پراکندگی این مقاله ها زیاده که چیزی متوجه نمیشه! در اینجور مواقع، مقاله مروری به داد این افراد میرسه. مقاله های مروری مقاله هایی هستند که از جمع بندی چندین مقاله پژوهشی به دست اومدن.

 

برای آشنایی با مراحل نوشتن پایان نامه می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: مراحل نوشتن پایان نامه

 

اصول مقاله نویسی علمی

خب تا اینجا متوجه شدیم که مقاله چیست و چه انواعی داره. حالا می خوایم بفهمیم که چگونه یک مقاله علمی بنویسیم؟ در ادامه تمام قسمت هایی که باید در یک مقاله علمی گذاشته بشن رو ذکر می کنیم و اصول مقاله نویسی مربوط به هر یک از اون بخش ها رو توضیح میدیم.

 

مقاله چیست

 

نحوه نگارش عنوان مقاله

عنوان مقاله اولین چیزیه که در مقاله نمود پیدا میکنه. پس سعی کنین همیشه اون رو واضح و جذاب بنویسین! البته منظور ما از جذابیت این نیست که عنوان علمی نباشه. نه، اتفاقا عنوان باید کاملا علمی باشه و تموم مطالبی که قراره در مقاله نوشته بشه در اون ذکر بشه، ولی اگه می خواین عنوان مقاله بنویسین، اصلا نتیجه کارتون رو در عنوان قرار ندین. فقط یک عنوان ساده که نشون بده متن شما درباره چیه!

لیست کلمات کلیدی در مقاله

شاید به نظر نیاد، ولی لیست کلمات کلیدی مهم ترین چیزایی هستن که باعث دیده شدن هر چه بهتر مقاله های شما میشن. دقت کنین که کلمات کلیدی دقیق و جامعی رو در این قسمت قرار بدین. برای این کار می تونین موضوع مقاله خودتون رو در گوگل اسکالر جستجو کنین و ببنین که مقاله های دیگه چه کلمه کلیدی هایی گذشتن و از اون ها ایده بگیرین.

 

در چکیده چه چیزهایی باید نوشته شود

خب رسیدیم به بحث جذاب و حیاتی چکیده! چکیده مقاله باید همه چیزهایی که در ادامه مقاله ذکر میشه رو در خودش جا بده. مثلا می تونین اول با یک معرفی کلی از موضوع شروع کنین. بعد بگین که در این مقاله از چه روش هایی استفاده شده و نوآوریش چی هست.

بعد برین سراغ یک نتیجه گیری کلی از مقاله. خلاصه بهتون بگم که چکیده باید همه مطلب رو در خودش جا بده. دقیقا اصول مقاله نویسی این جا خودش رو نشون میده! چون اگه در چکیده شما هدف اصلی مقاله ذکر نشه و داور مقاله احساس کنه که چیز زیادی از این چکیده نفهمیده، قطعا اون رو رد میکنه. البته باید بدونین که چکیده باید بین 150 تا 250 کلمه باشه. نکته آخر درباره این بخش از مقاله اینه که در چکیده نباید منابع آورده بشن. یعنی برای منابع عدد گذاری نکنین!

 

نحوه نگارش مقدمه مقاله

مقدمه بعد از چکیده میاد و به معرفی کلی موضوع می پردازه. مثلا اگه شما روی یک شبیه سازی استخوان کار کردین، می تونین در اوایل مقدمه به ذکر کردن مطالعات پیشین بپردازین. در مقدمه باید خواننده رو متوجه کنین که مطالعات قبلی چه کمبود هایی داشته و مقاله شما چه چیزی رو به علم خواننده اضافه میکنه! پس به این موضوع دقت کنین و حتما این موضوع رو در مقدمه در نظر بگیرین. در آخر مقدمه هم یک توضیح مختصر و کوتاه درباره روش تحقیق و نتیجه ای که گرفتین بدین، زیاد روی این قسمت مانور ندین که اگه مانور دادین، یعنی اصول مقاله نویسی علمی رو رعایت نکردین!

 

نگارش روش تحقیق در مقاله

خب این قسمت مهم ترین قسمت یک مقاله محسوب میشه و نمیشه به سادگی ازش گذشت، هر چند از هیچ کدوم از قسمت های مقاله نمیشه به سادگی گذشت! در قسمت روش تحقیق مقاله باید اول از همه درباره تمام چیزهایی که از اون ها استفاده کردین تا این مقاله رو بنویسین، توضیح بدین.

مثلا اگه یک شبیه سازی استخوان دارین باید توضیح بدین که از چه برنامه هایی برای به دست آوردن هندسه استخوان استفاده کردین، از چه برنامه ای برای تحلیل نیرو روی استخوان استفاده کردین، خواص استخوان رو چی قرار دادین و ...که همه این موارد باید روش کلی انجام تحقیق شما رو برسونن. پس به طور کلی قسمت روش تحقیق مقاله شامل قسمت ها زیر میشه:

نمونه هایی که در مقاله بررسی میشن. (مثلا استخوان فمور)

چگونه این نمونه ها بررسی میشن؟ (مثلا از چه برنامه هایی استفاده میشه؟)

مراحل بررسی کردن این نمونه ها چگونه بوده؟ (مثلا برنامه های شبیه سازی به چه ترتیبی استفاده شدن؟)

داده های مورد بررسی چی بوده؟ (خواص مکانیکی استخوان فمور رو چی گذاشتیم؟)

چگونه تونستیم به نتیجه برسیم؟ (توضیح کلی در رابطه با نحوه رسیدن به نتیجه)

 

مبحث نتایج در مقاله

کل قسمت مقاله برای اینه که شما به نتیجه برسین. قسمت نتایج مقاله باید حاوی تمام اطلاعاتی باشه که شما بعد از انجام تحقیق گرفتین. این قسمت شامل بسیاری از شکل ها و نمودارها هست که باید با زیرنویس بین متن ها قرار بگیرن. همچنین، باید یک توضیح کلی درباره هر یک از این عکس ها و نتیجه ای که از مقاله گرفته شده، در قسمت نتایج قرار داده بشه.

 

بحث و نتیجه گیری

این قسمت یه جورایی خلاصه تمام مطالب رو ذکر می کنه. یعنی هم از بحث مقدمه داخل این قسمت میاد، هم از بحث روش تحقیق و نتایج! در واقع، یک توضیح کلی در رابطه با اهمیت نتایجی که گرفته شده ارائه میشه.

نحوه نوشتن منابع در مقاله

آخرین قسمت مقاله که همه ما با اون آشنایی داریم، قسمت منابع هست. در قسمت منابع باید تمامی منبع هایی که در مقاله استفاده شدن، ذکر بشن. بعضی از ژورنال ها درخواست میکنن که منابع به ترتیب حروف الفبا گذاشته بشه، بعضی دیگه درخواست دارن که منابع به ترتیب قرارگیری داخل متن مرتب بشن. پس حتما از قوانین مربوط به ژورنال مورد نظر خودتون مطلع بشین.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز سوال یا ابهامی در خصوص نحوه نگارش مقالات علمی پژوهشی و یا مقاله مروری دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین . 

اگه هدفتون از نوشتن مقاله، ارائه در مصاحبه دکتراست می تونین مقاله زیر رو بخونین.

در ادامه بخوانید: مصاحبه دکتری سراسری



سوالات متداول

 

1- ✔️ مقاله علمی پژوهشی چیست ؟

✔️ مقاله های علمی پژوهشی مقاله هایی هستن که کاملا بر پایه علم و پژوهش نوشته میشن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

2- ✔️ برای نگارش یک مقاله چه مراحلی وجود داره ؟

✔️ از جمله این مراحل، داشتن عنوان جذاب و لیست کلمات کلیدیه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ منابع یک مقاله باید به چه صورتی گذاشته بشه؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد، منابع باید با توجه به قوانین مربوط به ژورنال مورد نظرتون نوشته بشه.

منبع : اصول مقاله نویسی علمی





:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: